שחמת קריפטוגנית 20.03.2019

שחמת קריפטוגנית כחלק מספקטרום מחלות הכבד השומני שאינן על רקע אלכוהול

השוואת התוצאות של מטופלים עם שחמת קריפטוגנית לבין אלה עם שחמת הקשורה ל-NASH מתוך קוהורט עם מעקב ארוך-טווח

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

למרות שמטופלים עם שחמת קריפטוגנית נחשבו באופן היסטורי להיות עם סוג של דלקת כבד שומנית שלא על רקע אלכוהול (non-alcoholic steatohepatitis, NASH), הנושא נותר עדיין שנוי במחלוקת.

במחקר חדש שנערך במספר מרכזים בארה"ב, והתפרסם בכתב העת Journal of Hepatology, ביקשו החוקרים להשוות בין התוצאות של מטופלים עם שחמת קריפטוגנית לבין אלו עם שחמת הקשורה ל-NASH מתוך קוהורט עם מעקב ארוך-טווח.

חולים עם שחמת קריפטוגנית או שחמת על רקע NASH נבדקו לצורך השתתפות בניסוי קליני. מטופלים עם פחות מ-5% של סטאטוזיס כבדי, ללא קשר לתכונות היסטולוגיות אחרות, נחשבו לחולים בשחמת קריפטוגנית. החוקרים אספו וניתחו נתונים קליניים ומעבדתיים, בנוסף לאירועים הקשורים לכבד (כגון דה-קומפנסציה, מועמדות להשתלה, מוות) שהתרחשו במהלך תקופת המעקב.

נתונים סטטיסטיים: סך הכל 247 מטופלים עם שחמת הכבד (גיל ממוצע 55.3 ± 7.4 שנים, 37% גברים) נכללו במחקר; 144 מהם סבלו משחמת NASH ו-103 מהם סבלו משחמת קריפטוגנית. במהלך חציון מעקב של 29 חודשים (טווח בין-רבעוני 21-33, מקסימום 45 חודשים), ל-20.6% מהחולים היו אירועים קליניים הקשורים בכבד. חולים עם שחמת NASH ושחמת קריפטוגנית היו בגיל ומין דומים, כמו גם עם אינדקס מסת גוף דומה, גנוטיפ PNPLA3 rs738409, ושכיחות של סוכרת (p> 0.05).

עם זאת, חולים עם שחמת קריפטוגנית היו עם רמות גבוהות יותר של מרקרים של פיברוזיס בסרום, ותכולת קולגן וביטוי אקטין של שריר חלק-אלפא גבוהים יותר בביופסיית כבד. בהשוואה לחולים שחמתיים עם NASH, חולים עם שחמת קריפטוגנית חוו זמן ממוצע קצר יותר באופן משמעותי עד לאירועים קליניים הקשורים בכבד (12.0 לעומת 19.4 חודשים, p = 0.001) עם יחס צולב של 1.76 (רווח סמך 95% של 1.02-3.06).

החוקרים מסכמים שאוכלוסיות עם שחמת NASH ושחמת קריפטוגנית הן דומות מבחינה דמוגרפית, אך לחולים עם שחמת קריפטוגנית יש עדות לפיברוזיס פעיל יותר ולסיכון גבוה יותר לאירועים קליניים הקשורים בכבד. לכן, החוקרים מאמינים כי חולים אלה שייכים לאותו ספקטרום של המחלה, כאשר שחמת קריפטוגנית מייצגת שלב מתקדם יותר של פיברוזיס.

מקור:

Younossi, Zobair et al. The conundrum of cryptogenic cirrhosis: Adverse outcomes without treatment options. Journal of Hepatology , Volume 69 , Issue 6 , 1365 - 1370

נושאים קשורים:  דלקת כבד שומנית שלא על רקע אלכוהול,  שחמת קריפטוגנית,  ספקטרום קליני,  פיברוזיס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו